ReDah To SIngaPOre..!

6-8 april 2012:

antara hobi saya dan suami adalah berjalan @ traveling, selain dari cuba makanan yang sedap2..heheh..shoping mungkin tak suka mana, kalau suka pun shoping buku dan barang computer..
ok, straight 2 the point, untuk kali ke-2 saya dan suami pergi ke singapore, fst time dulu waktu berlajar seronok juga pergi dengan kawan2 satu kos..dan lebih jimat sebab naik bus dan tidur pun dalam bus je, bila dah ada family ni kene la book hotel.

6 april 2012 (jumaat )

Pagi2 lagi dah bertolak ke M-suite hotel jB, dekat je dengan kompleks kastam johor.hotel dia boleh la kira mewah, tapi dalam banyak2 hotel ni lah hotel paling berkira, seme dia cas! Siap nak guna wifi pun 1 jam 15 git..pergghh..sian adik nak men game on9.

bilik y masih lagi bersih..

ade dapur jugaaa....

7 april 2012

Mengikut perancangan kami nak naik bus, sebab malas nak pening dengan undang2 singapore kan,tapi di sebabkan kami x menginap di TUNe hotel, jadi kami x boleh beli on9 tiket tu siap2, jadi kami redah aje la..harap2 ade tiket, pagi2 dalam jam 8.oo pagi, kami pergi ke tune hotel untuk beli tiket bus, harga nya dalam 25 ringgit pergi balik, dan bus ni akan ke USS (universal studio singapore ) terus. Bus dia ada dalam 3 trip, 7.30 am, 8.30 a.m dan 9.30 a.m(kalau x silap) jadi dalam 8 pagi dah bertolak ke tune hotel, tapi waktu nak beli tu abg ipar kata tiket semua dah habis, mula2 macam x nakpercaya sebab abg ipar ni muka dia memang macam x berapa nak serius, sampai isteri dia pun x caya..las2 lepas dia puas mempercaya kan kami, akhirnya kami percaya la..huhuhu..seme duk pakat garu kepala..x kan x jadi g kot! Pasport dah buat.!

PlaN B !

Akhirnya, kami wat keputusan untuk drive guna kereta..tapi seme yang tua2 dewasa x berani nak drive, sebab kereta mertua, kalau kene saman di singapore memang habis gaji sebulan kot..hehehe..jadi kami seme duk pujuk adik yang drve, adik pulak masih lesen P, umur pun baru 18 tahun, mahu x solute kat dia kan..heheh..dan kami hanya guna GPS garmin HP alhamdulilah dia x cas..

Kastam malaysia :

Kami terus menuju ke woodlands kompleks kastam malaysia, memang sesak laa..ramai orang nak ke singapore..di sebabkan kami naik kereta, jadi x payah la nak turun masuk dalam bangunan dan lalu dekat gate macam bese kita naik flight tu, dia hanya mahu kan pasport je..dan lepas macam tu,da cek ape2 dan x de caj y di kene kan.Cuma tempat dia x berapa sistemetik..sesak sangat..tapi x pela kan..selagi x calar balar kereta..huhu

Kastam singapore :

Jarak malaysia dengan singapore hanya la jambatan, kami follow je kereta depan, agak2 dia nak g singapore kot, huhu..tapi memang sesak sepanjang jambatan tu..naik motor lagi seronok, tapi yang bagus nya dia dah devide jalan kereta,motor, van , bus dan lori. Prosuder dia sama je macam kastam johor, x perlu semua orang turun untuk check, seme duduk dalam kereta dan akan lalu station, dia mintak pasport  dan suruh isi kad puteh, haaa..masa tu memang kalut la sebab pen ada satu je, yang nak menulis nye 9 orang..kereta belakang pulak banyak..dah siap tulis dia panggil nama sorang dan hanya tunjuk muka jaa x pun angkat tangan..x da pe2 bayaran yang di kena kan, lepas dua station.

Then, kereta akan lalu untuk check barang dalam kereta, kami kene lalu di satu station lagi, dan kastam akan bukak bonet kereta,di check gitu2 je..macam x syadid sangat, then jalan, kami sebenarnya tahu kena beli autopass u masuk singapore, dan benda tu boleh beli di dalam bangunan kastam, memang rancang nak beli, tapi kereta banyak sangat sampai x benti kereta, takut kereta belakang hon..jadi seme pakat macam x tahu sapa nak turun..

borang putih

Yahuuu dah masuk singapore..!

Dah masuk singapore, adik memang sangat cool bawak kereta, GPS pun dah siap2 set, tempat2 yang nak pergi, nasib line dapat..kalau dop,huhu..minyak duk habis pusing satu pulau je la..jadi tempat pertama kami g adalah 7 eleven untuk beli autopass, sebab autopass ni lah yang akan di gunakan untuk parking, toll dan sebagainya, singapore memang x pakai koin2 atau wang kertas atau tiket macam malaysia..sampai di 7e drg x da jual autopass hanya boleh reload sahaja, tapi ada jual cash card, cash card fungsi dia sama je dengan autopass, bila nak beli masing2 x da duit singapore..huhu..duit pun x tukar lagi..menyesal pulak x tukar awal2 time kat hotel tu.dah nama pun Plan B kan..redah ajeee..

Kami cuba cari money changer dulu, then ade satu money changer dalam pasaraya, kami pun nak masuk parking, tapi tengok kereta singapore x de pulak touch2 dekat tempat parking, kami fikir mybe free kot, sekali ble turn kami no id detect! Ahh sudahhh..kereta belakang dah beratur panjang dan duk hon2..sekali ade pak cik china kuar, dia tnya, no id card?outt..! fuuhhh memang bengang juga laa..tapi sebab pak cik tu yang tlg kete belakang suh undur, angkat tangan juga la kat dia..rupa nya seme kereta di singapore ada ID card, jadi  just lalu je kot dan palang tu akan naik sendiri.

Adik drop kan kami dekat public library dan kami jalan kaki ke shoping mall. Dah la tengah pregnant nak masuk 8 bulan penat juga berjalan, lepas dah tukar duit kami beli cas card di 7e, 10 dolar harga dia, pendaftaran 5 dolar, baki tinggal 5 dolar, dan kami topup siap2 20 dolar, kira sehari kalau nak berjalan pki 25 dolar pun cukup.siap ada lebih 4 dolar lagi hari tu.

lebih kurang macam ni la card diaa...

Bila dah siap seme, kami x tahu macam mana nak contac adik, sebab line celcom memang comfirm lah x da kan, seme x da line belakaee..huhu..jadi kami berjalan balik tempat adik drop kan ktrg, dalam hati ni memang x larat dah nak jalan..doa sungguh2 pada Allah, cepat la pertemu kan kami semulaaaa...taraaaa..! adik lalu dan benti tepi jalan, cepat kami naik, sebab dekat sini x leh nak benti kete suka hati  macam kat malaysia, orang hon terus..

Terus ke USS :

En suami jadi co driver..heheh..saya jadi co driver pemegang gps kat KL pun kalut kecut perut ini kan pulak di negara orang. Dah la kebanykkan jalan di singapre ni One way, kalau salah masuk kene patah balik..jadi bila sampai di USS kami parking di beach station, 7 dolar kene untuk parking masuk..parking dia x penuh pun kereta, pelik juga..rupanya kami salah parking, beach station adalah untuk tempat tengok song of the sea, kalau imbah station untuk teongok merlion tu dan kalau nak g uss kene g station waterfront. Jadi ble tanya kaunter dia cakap kene naik express sentosa dan trun di waterfront u pergi ke uss..speaking la weehhh..nasib la faham sikit2..

Bila dah sampai di USS kami x yah beratur panjang untuk beli tiket sebab dah beli on9, Cuma x seronok nya sampai2 dah pukul 12 tengahari.. jadi masa terhad la kn, seronok juga sebab kebanykkn di uss ni ala2 macam di disny land..tapi saya x men pun,jsut teman suami jee..Cuma kalau nak masuk ape2 permainan memang kene baeratur panjang..huhu tu y x laarat nye..opss lupa pulak nak bgtau, harga uss ni mengikut masa, klu time  peak hours tu mahal la, kami hari tu dalam 155 ringgit malaysia seorang dan boleh main ape jee yang ada dalam uss ni x yah bayar dah.

Nah layan jap gambar kami..

yeaaayyy !!! ddah masuk USS

mama dan telur dnsour..hihi

benti mkn duluuu...

bergambar sakann nooo...

Bila dah dalam pkul 5 hujan turun , rmi y duduk dan terbenti kejap , mama pun dah x larat dan ajak balik, ingat nak prgi song of the sea, tapi tiket dah habis, memang kne beli aawal la .. jadi kmi ingt nk prgi cina town, tempat dia ala2 macam uptown,boleh la kalau kita nk shoping kat sana..tapi memandangkan batery hp u gps dah habis x boleh nak g, jadi kami terus balik ke JB ,,huhu,,memang x puas berjalan..

Kastam singapore :

Kereta dan semua penumpang just lalu dekat station dia, then just bg pasport dan borang puteh y kita isi mula2 masuk, jangan buat hilang plk..then lepas, x de bayaran yang di kenakn.

Bye2 singapore :

Masuk pulak kastam johor, dia akn check pasport dan mintak bayar  2 git lbh ,tapi hanya boleh guna touch n go shj..tapi klu x de touch n go x pe, tapi kita kene bayar la 20 git dan dia akan kasi kita kad tu..yuhuuu..! seronok juga ada touh n go

Sampai di hotel sem pkt melpekk ke ltihan, mandi, solat dan tidur kesian pulk kat ank sedara y sembelliiiittt...

tips sebelum ke singapore :
 - pastikan semua ada pasport
-dapatkan borang puteh sebelum bertolak kalau x da bawak pen lebih sikit u isi form tu
-tukar duit siap2
-amek tahu undang2 jalan raya kt singapore
-dapatkan autopass r cascard dan topup siap2
-beli tiket uss r ape saje by online sng x perlu beratur panjng
-bawak spare i botol sebab tandas kat sana x de air, pki tisu ajee
-surau ade di sediakn dlm uss tu dan tmpt mkn sx tapi mesti mhl kn
-sediakn kad touch n go sebab bila kuar dr singapore mmang kene guna touch n go.

Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

berurut selepas bersalin ~

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir