Gigi Rongaakkk..ramai orang kutukk..(T_T)

teringat waktu zaman kecik2 dulu..
gigi rongak..
3 batang gigi depan x da..
ada pun kecik dan hitam..
memang x cantik..
pergi mana2 seme pak cik mak cik tanya
mana GIGI? kene makan dgn tikus ekk?

walaupun waktu tu umur 6 tahun, tapi pelik..
kenapa ia sangat memebri kesan kepada diri sampai skarang..
kadang nak ucap terima kasih pada yang selalu mengutuk gigi diri ini yang burukk..
dan selepas di cabut gigi depan yang hitam dan kecik tu..
4 tahun lepas tu baru tumbuh pulakk..

Alhamdulilah, Allah kurniakn gigi yang sihat..
lepas pada tu bertekad nak gosok gigi sebelum tidur
nak jaga gigi elok2
dan alhamdulilah sekarang ni memang lebih menjaga kesihtan gigi berbanding yang lain
terkesan sungguh nampaknya..!
setiap kali 6 bulan akan pergi cek gigi dan buat scaling gigi
untuk elak karang dan plug  gg

lebih2 time mengandung ni..
memang gigi kene jaga..
takut jadi gigi berdarah
dan alhamdulilah gigi ok
ada buat scaling gigi sekali (free jee dekat GH)
memang ngilu..huhu
tapi untuk elak bleeding gum..

dan sebenarnya nabi suruh kita bersiwak atau membersihkan gigi sebelum solat..dan nabi sangat suka bersiwakk..

Dari Abu Hurairah r.a.h. dari Nabi s.a.w. telah bersabda :  Kalau tidaklah akan menyusahkan umatku akan aku suruh mereka bersugi pada tiap-tiap waktu ketika berwuduk “. ( Riwayat Ahmad )




cuba cek ade x sama mcam gigi korang?heheh kalau ade cepat g wat scaling gigi



ni dari kesan rokok..





 gigi kalau x jaga..




x susah pun nak berus gigi sebelum solat dan sebelum tidur,

kadang memang x boleh tidur kalau x berus gigi dulu..

kalau malas berus gigi, cukup lah berkumur dan sental sikit dengan jari..

* teringat pulak alasan adik kenapa x nak jadi dokter gigi, dia kata sebab geli tengok gigi orang..heheheh..macam mana ye kalau gigi orang y merokok..hurrmmm..nasib x kawen dengan orang y merokok..alhamdulilah...




Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir

berurut selepas bersalin ~