bila satu badan fateh berdarah~ kejadian di NICU

lama x buat n3...alhamdulilah fateh da 16 hari..
lepas fateh lahir, dia ada hypo(huhu x tau la betul x ejaan dia)
tapi hypo ni kekurangan gula dalam darah..
ingat kan lepas tu da ok, tapi dokter kata ade jangkitan kuman dalam darah,
 x tau datang dari mana kuman tu.
dan platlet dia semakin hari semakin berkurng..
masa duduk dekat wad kanak2 setiap pukul 5 pagi nurse akan amek fateh untuk amek darah dia..
dan setiap kali tu la air mata ni kuar bila dengar suara dia meraung walaupun saya x tengok, tapi saya kenal suara anak saya..huhuhu..
di bilik penyusuan nicu...

bila dah 5 hari platlet dia makin kurang, dokter risau dah suruh transfer temerloh
sebab kalau kurang dari 50, mungkin boleh berlaku pendarahan..
mula2 macam pening juga kan, sebab saya bukan dari background sains..jadi macam blur2 sikit
bila dengar kene ke nicu  saya lagi la meraungggg..
langsung x boleh nak angakt call sape2
lagi2 dari suami..huhu..

hikmah besar di NICU...
saya baru seminggu bersalin, jahitan pun x baik lagi
cuma yang sangat bersyukur bila tengok katil nya rendah,,fuhhh..!nikmat Allah bagi..
dalam nicu tu ade 64 baby..semua menangis, saya tengok fateh dalam bilik kaca..
dia nangis..meraung..laparr..saya amik je susu kan..
mata saya dah bengkak2 menangis..air mata memang x leh tahan..asyik keluar
kepala saya sakit sebab menangis x henti, takut juga meroyan

bila dah sehari di nicu baru saya faham dan boleh sesuaikan diri kat sini,
setiap 2 jam saya akn bangun susu kan fateh
pukul 12, pkul 2, pukul 5,
kadang x sampai 2 jam mesti saya pergi tengok fateh..takut dia meraung
saya x nak nurse bagi dia susu tepung kalau dia x berhenti nangis..

MIMPI BAyi X da KAki..

hari ke 2 saya di NICU
pukul 12 malam saya berjumpa dokter dan tanya keaddan anak saya
dokter kata keputusan darah akan keluar esok,
kalau jangkitan kuman tu x da dan platlet dia semakin naik,
boleh discaj la sebab antibiotik tu berkesan dengan badan dia,,
jadi malam tu dokter akan bagi antibiotik lagi

kedua2 tangan fateh dah habis kesan cucuk,
dia cucuk kaki pulak (T_T)
pukul 12 malam selepas tidur kan fateh saya tidur sekejap di wad
dan 1.45 pagi saya terjaga sebab saya mimpi saya dukung bayi x da kaki..
cepat2 saya pergi bilik pengawasan dan tengok fateh
alhamdulilah fateh tidur lena
saya nak bangunkan dia untuk susu kan dia
saya cek dulu pampes dia berak r kencing x
bila saya buka bedung saya macam terkejut tengok bedung dia penuh warna merah
saya fikir, cat ke..?sebab banyak sangat..
saya bukak lagi..saya tengok kaki fateh penuh darah
rupanya tempat masuk ubat yang drg cucuk di kaki fateh terbukak
dan habis darah keluar..

saya terus bawak fateh jumpa nurse
memah nak marah!
drg kalut bersih dan mandikan fateh yang penuh dengan darah
saya tanya "macam mana oleh jadi macam ni"
drg jawab."baby ni memang lasak sikit"
geram saya nak jawab dia baby bukan tahu apa
bila saya tengok drg nak bukak balutan tu drg nampak ketar2..
saya pergi tempat lain
fateh menangis x henti
cepat2 saya amek fateh
cium dan terus susukan
air mata saya keluar lagi x tahu dah untuk ke berapa kali..

ibu mana yang x sedih bila anak sakit dan di sakiti..saya kawal kemarahan saya sebab saya tahu mungkin bukan salah nurse tu, mungkin nurse lain..pagi tu saya tanya nurse keadaan anak saya sebab dia banyak kehilangan darah semalam, nurse kata baby ok, alhamdulilah..

dan hari ke 3 alhamdulilah fateh dah boleh keluar, hanya Allah je tahu betapa gembira saya dan suami..fateh dah sihat..

p/s: bila jadi ibu ni saya mudah nangis bila anak sakit, adakah naluri ke ibuaan sudah menjelma..ngeee (^^)

ade sesuatu nak share tentang hikmah yang paling besar bila duduk di NICU..Alhamdulilah Allah pilih saya..
insyallah nanti saya cerita..fateh dah bangun..hehehhe..

Comments

This comment has been removed by a blog administrator.

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

berurut selepas bersalin ~

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir