CaRa PuJuK LeLaki ~ ^^

saje nak share sesuatu dari pembacaan,
buku men are from mars, women are from venus,
saya baca waktu kat universiti,
waktu tahun 1 dalam bus,
Bi dia simple dan senang paham,
buku nye tentang komunikasi antara perempuan dan laki..



cerita aku dan si dia :

hehehe, sewaktu saya di IPTa dulu,
saya kan satu kelas dengan en suami( tapi masa tu x kahwin lagi )
dia merajuk dengan saya,

al kisahnya begini,
lec kami dr karim torey(maaf docter kalau salah eja nama)
dia ajar kami subjek methodologi untuk buat thesis,
faham2 la kan lec luar,
bahasa nya mungkin kadang menyebabkan kita misunderstanding dengan arahan dia
jadi dia suruh buat proposal
dan tunjuk kat dia sebelum bentang
kami yang budak perempuan ni faham da..
tapi x sangka la pulak budak laki x faham..
jadi kelas pun bersurai macam tu aje tanpa tanda tanya..

jadi sebelum present yang suami saya ni x bawak tajuk tu jumpa dr dulu
dan dokter x terima dan x nak dengar presentation dia,
memang muka dia kecewaaa..
dan dr tanya sama ada nak denda atau maafkan,
dan denda nya adalah dia kene buat tajuk lain,

budak perempuan macam serba salah
tiba2 dalam ramai tu dr tanya saya,
adakah saya nak maafkan en suami saya atau denda?
mahu x terkedu saya,
ayakk kenapa saya,??
dan saya pun jawab "DENDA"
huhu..kejam toi kan..ngeh2..
mau x merajuk pak cik tuuuu..

dan lepas kelas muka dia masam mencuka
sikit pun x nak pandang..lainnnn..!
rasa menyesal pula..huhu
tapi dalam hati saya kata ok pe,
wat tajuk lain, dapat ilmu baru..
hehehe..

malam tu dia msg dan dia kata dia kecewa dengan saya
kenapa saya x seperti budak perempuan kelas 1 lagi,
budak laki kelas mereka pun misunderstanding,
tapi mereka lebih amek langkah memaafkan dari denda..
dan dia kata dia budak perempuan kelas ni x sekepala dan x sehati sejiwa dengan merekaa..chewaaahh..hehehe

saya minta maaf..
mungkin itu khilaf saya
tidak fikir panjang
saya tidak menyatakan sebab mengapa  saya memilih alasan denda dari memaafkan..
takut pergaduhan menjadi lebih panjang sebab masing2 nak menegakkan hujah masing2
saya cuma minta maaf,
dia cuma kata..."biarkan saya, janggan gangu saya.."
then i said :"ok, take ur time.."

hehehe..sebenarnya saya dah baca dalam buku tu
bila lelaki merajuk atau dalam masalah
biarkan mreka
biarkan mereka duduk dalam "gua" mereka untuk tenangkan diri
jangan di asak,
dan di tanya kenapa?salah saya ke?jangan la buat saya macam ni.call la saya. n so on..
cuma mungkin kita boleh minta maaf dan jangan bercakap dengan dia untuk beberapa hari..

saya menjangka kan 3 hari mungkin dia nak duduk dalam "gua " dia..
jadi saya biarkan dia..
saya sibukkan diri dengan kawan2
tapi x sampai sehari dia dah contac saya balik
dia minta maaf dan dia kata dia dah ok balik..
hehehe..^^
 berkesan buku tu..!
dan kalau kita terasa dengan pasangan kita bacaa lah doa rabitah banyak2..

p/s : kalau permpuan merajuk, orang laki jangan buat macam ni, mereka lebih mahu di pujuk ..tapi kalau lelaki biarkan saja..dan bagi dia masa selesaikan masalah nya..melainkan kalau dia betul2 x mampu mungkin dia share dengan kita..^^

Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir

berurut selepas bersalin ~