Indahnya melahirkan umat Mu..(pengalaman bersalin)

tarikh due 10 jun 2012,

tapi masih belum ada tanda..saya selalu makan tempoyak..sebab encik suami dah balik kelantan, my favrte..! hehe..sebab orang pahang kennn.? selera makan memang brtambah2 bila ada sambal tempoyakk..encik suami memang x suka tempoyakk..jadi x nak la makan depan dia

11 jun 2012 (isnin ) :

saya rasa sakit di tulang peha bila berjalan, mama kata mungkin baby salah duduk..mama nak bawak pergi berurut, saya x nak..takut bahaya..tapi tangan saya yang sebelah kiri terseliuh..risau juga nanti nak push x selesa..sebab tangan mesti pegang pergelangan kaki waktu nak push bby..

12 jun 2012 (selasa) :

 malam tu saya rasa sakit lagi di tulang peha, sampai encut2 jalan, p perut x sakit pulak..saje je g wad bersalin malam tu, barang baby pun x bawak sebab fikir x kene tahan wad..bila masuk bilik pernilaian, drg pasangkan CTG kat perut, dan pegang perut "NO CONTRACTION"  nurse kata kita tunggu dokter kalau x da ape2 balik dulu laa..saya pun dah agak macam tu sebab x sakit perut pun..lalalala..sekali dokter datang, dia kata nak cek jalan..nasib dokter perempuan..!fuhh..! buat pertama kali saya merasa cek jalan, x sakit punn..sejuk je rasa ada air lalu..air ubat tu..lagi pun mindset memang penting..sekali dokter kata da bukak 1 cm! nurse macam pelik sebab x da contraction kat perut..nak x nak kene tahan wad malam tu..malam tu tido lenaa..zzZZzz..

13 jun 2012 (rabu) :

pagi tu seme nurse macam x amek berat sangat sebab tengok saya macam biasa je, makan pun selera je kan, orang lain seme makan perlahan2, sakit dan x brelera..busannn..huhu..busan duk kat wad, suami msg tanya nak dia balik ke x, saya jawab x yah laaa..mungkin lambat lagi kot bersalin nye, sebab x sakit pun lagi..pukul 2 petang dokter kata nak cek jalan lagi..bila cek jalan dah bukak 2 cm..p contraction masih x da..saya pun baca buku, main hp untuk hilangkan busan..saya asyik tengok dinding, kira semuttt..kadang bawak  berjalan2 dalam wad tu nak bagi cepat bukaan, suami kata nak balik juga malam ni..

9.00 mlm, :

saya minta adik belikan nasi goreng ayam dan tomyam, heheh teringin pulak nak makan,lepas makan tu saya sambung baca buku novel sejarah islam yang suami beli kat book fair, "UMar Abdul Aziz" dalam pukul 11 tu perut rasa lain macam dahh..p biasa2 je,masih boleh tahan, saya bawak berjalan setiap kali sakit, dan sambung baca buku bila x sakit..sakit dia rasa macam sengugut dan baby mengeras, nurse pangil kata nak cek jalan sebab asyilk tengok saya berjalan je .saya ni risau, sebab 2x cek jalan dokter yang buat memang x sakit, kalau nurse mesti sakit..!saya pun masuk dalam bilik dan bila dia seluk..! masyallah...allahuakbar tu je yang mampu saya sebut, sakittttt...! saya tengok tangan dia berdarahhh..dia kata dah bukak 4 cm, dia kata kene masuk labor room dah ni, amek baju..bla..bla..bal..baby..list yang dia sebut saya x dapat tangkp..sebab ketar sangat nak bersalin, nasib ada nurse yang tlg amekkn barang bby dan bawak saya trun naik kerusi roda untuk pergi ke labor room..masa tu kaki saya ketar, bdan saya ketar, seluruh badan saya ketar..sebelum tu sempat telipon suami n mak untuk datang terus ke laboor room kalau dah sampai, dia dari kelantan..dalam hati x tau sempat ke x suami masuk ni..sebelum tu sempat teguk air zam2 yang suami baca kan doa dan makan kurma sebiji..


12.00 mlm..
 dah siap2 tukar pakaian , dan semua alat dah di pasang,dokter datang lagi cek jalan, tapi nurse kene pegang kaki saya sebab satu bdan mengeletar, drg tanya kenapa, saya cover jawab sejukkk..padahal takut..takut nak kene gunting, takut contraction, takut ..takut..takutt..huhu..sebab saya belum merasai contraction selama bukak 4 cm tu..dokter minta izin untuk cek jalan  dan stil 4 cm, x sakit pulak..nurse tadi wat memang sakitt..!dokter pecahkan air ketuban, terasa panasss..dan dia kata, puan, kami masuk ubat ye bagi cepat sakit nanti x boleh nak push..nurse masuk ubat ikut botol air yang bergayut tu..lepas tu..fuhhh..! baru saya merasai "APA ITU CONTRACTIONN"...hanya Allah yang tahu sakit nya..sister suruh tarik nafas ikut mulut dan hembus ikut hidung setiap kali, dan mengiring ke kiri..bila contraction saya hanya sebut selawat dan doa nabi yunus dan surah maryam, memang sakit.."hanya Allah yang tahu"  setiap 5 saat dia datang..habis tangan nurse saya gengam..saya tanya nurse suami saya dah sampai ke..., dia kata suami awak ada di luar, saya minta dia masuk, suami masuk..
dia cium dahi saya..
dia lap peluh di dahi..
selawat sayang..
tangan dia saya gengam setiap kali contraction..
nurse suruh keluar, dan boleh masuk kalau dah bukaan dah 8 cm..
sakitnya contractionnnnnn..huhuhu..rasa nak hilang nyawa..
ade sorang nurse yang jaga saya, baik sangt nurse ni..dia ajar saya selawat..
saya minta air sebab dahaga..
tiba2 rasa nak kencing nurse pasangkan tiub..
lama nya rasa nak bukak 10 cm..saya dah x tahan..nak jerit sebab sakit sangat..
tapi teringat pulak mama pesan, kita ni orang islam..bila sakit nanti banyakkan selawat, yang jerit2 tu biasa orang china r india..
saya cakap dengan nurse yang saya dah x tahan..tetiba ras nak berak..nurse terkejut..!de sorang nurse ni dek cek jalan..dia kata..wiii dah bukak 10 cm, cepat2 pangil suami dia..dalm hati saya cakap..lama dah kot bukak 10cm..huhu..saya kata nurse da boleh teran ke, dia cakap nanti2 tunggu suami awak..dalam hati saya cakap..apasal nak tunggu suami plopp, yang nak beranak nye aku..huhu..lama tu suami masuk..saya ingat yang sambut baby ade 3 orang nurse, dokter x da..saya tanya dah boleh push ke?drg cakap ok push la nak push, saya cuba..cuba dan cuba..tapi baby x keluar, siap kene marah dengann nurse sebab salah teran..teran ikut muka sampai merah2 muka saya..teran lagi..terkeluar pulak suara..drg marah lagi,,drg cakap macam  teran berak keras..saya cakap saya x leh teran sebab x da rasa sakit dan x da rasa nak teran..ade nurse sorang ni yang tukang tekan perut dia cakap dia x da rasa nak teran laa..jangan paksa..lama saya berehat sebab letih..nurse sorang lagi marah..jangan rehat lama2 nanti baby lemas..saya cuba dan cuba teran lagi, drg cakap ha pandai..lagi, teran lagi..tapi hanya baru nampak kepala baby, diaorang amek tempat letak kaki..dan ikat kaki saya kat atas besi tu, suami bisik, 'sayang jangan angkat punggung' memang mudah nak teran pakai benda tu..saya push..kepala da keluar sikit..drg semua seronok..saya push lagi..x tau yang keberapa kali akhirnya saya kata 'saya x larat daaaa..." dalam hati nak czer , czer laaa.. memang dah x larat
semua nurse marah..drg  bagi semnagat, dah nak jadi ibu dah ni izyan..anak awak ni..nanti dia lemas..dalam hati saya doa..Ya Allah permudahkan lah..drg bagi saya pegang kepala baby. memang saya dah rasa..saya minta suami pangku badan saya..bismillah..saya psuh sekali lagi. suami jerit "yang kepala bby dah nampak" ..dan saya push sekali lagi terasa ade benda keluar laju je, drg letak baby atas perut saya.. terasa legaa sangat..hilang semua sakit, betulll..baby nangis, saya pegang dia dan nurse bagi saya cium dia..suami saya azan kan dia time tu juga..x sempat nak basuh apa..nurse suruh suami keluar dan dia keluarkan uri bermula lah aksi jahit menjahit..huwaaaa..pengalaman yang memang x kan saya lupakan..!setiap jahitan saya menjerit..nurse cakap banyak juga jahitan awak ni sebab baby besar..3 lapisan..saya tanya nurse x siap lagi ke, dia tekan2 perut untuk keluarkan darah beku, sakit nya kene jahit hanya Allah yang tahu, saya terasa jarum tu masuk ke kulit dan terasa ngilu bila dia tarik benang tu..lama jugak jahit..huhu,,lepas jahit, dalam pukul 4pagi drg bawak saya ke wad dengan baby,suami azankan sekali lagi kat wad, saya sempat bagi susu kat dia, walupun saya letihh sangattt saya kuatkan semangat, 2 jam saya susu kan dia untuk elakkan dia kuning..


muhammad alfateh b mohd zahir
lahir 1.58 pg
14 jun 2012
berat 3.5kg


setiap orang tu contraction dia lain2, saya bermula dengan sakit tulang peha, ade orang sakit pinggang n ade orang sakit perut, ape2 pun Alhamdulilah selamat juga lahir umat nabi muhammad, saya patut bersyukur sebab contraction yang saya rasai hanya 1 setengah jam iaitu dari pukul 12 malam sehingga 1.30 pagi..Allah permudahkan..dan saya bersyukur sebab saya di temani suami. suami yang  banyak bagi semnagat dalam labor room..dan saya bersyukur x da dokter laki yang sentuh saya sepanjang saya bersalin, alhamdulilah, Allah jaga..hurmmm patutla bila saya tanya macam mana sakit contraction tu semua x boleh jawab..sebab jawapan nya..rasa lah sendri nanti..heheheh..




Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir

berurut selepas bersalin ~