kasih seorang suami ~

lepas bangun dari tidur, saya tengok anak saya dah x da kat sebelah, rupannya nurse ambik, sebab baby  hypo (kekurangan gula dalam darah) entah la..macam2 penyakit sekarang ni..bby kene duduk dekat wad kanak2..

pukul 7 tu saya rasa badan saya lemah dan busuk..mungkin darah nifas banyak keluar, saya rasa berat sangat kepala dan badan, saya gagahkan diri, nak ke bilik air, dalam keadaan sakit berjahit, dengan katil hospital yang tinggi..katil yang menjadi kengerian semua orang, takut2 kalau jahitan terbukak balik, patut hospital sediakan katil rendah untuk ibu2 yang dah bersalin..

saya ke tandas, niat hati nak mandi wajib (wiladah), biar segar, dan saya boleh menyusu anak saya balik, saya jalan pun terhuyung hayang..saya tengok kat katil, penuh darah..perlahan2 berjalan..sakitnya jahitan di bawah..sampai di tandas saya duduk di tandas..darah banyak mengalir..bleedinggg...nurse datang ketuk pintu dan x bagi saya kunci pintu..saya bukak dan saya pegang tangan nurse..saya hampir pitam..!

nurse suruh tunggu suami untuk mandi kan..

saya x berani naik katil, duduk pun sebelah punggung saja..suami datang, dia bawakkan nasi..dia suap kan saya nasi, saya makan dengan terketar2 sebab saya memang sangat lapar dan lemah.. dia mandikan saya..saya x tahu ape perasaan dia..saya minta maaf dekat dia sebab saya busuk bau darah, nak menangis bila ada suami yang sangup mandikan dan buang pad darah kita..sungguh..bila kita lepas bersalin, nak tunduk pun sakit..semua sakit, peranakkan dan faraj kita mungkin bengkak..dia dukung dan pangku setiap kali saya nak bangun dari katil,semua kehendak saya dia penuhi, tidak ada muka masam setiap kali di suruh, saya tahu, lelaki tidak suka di suruh2..malah dia menghiburkan saya dengan lawak2 dia..

bila ada tenaga saya ke wad kanak2 naik kerusi roda y suami tolak, dan melihat anak saya dalam bilik pengawasan, cumel nyaa anak ibu..dokter kata mungkin kene tahan beberapa hari lagi, dia kekurangan gula..dan ada jangkitan kuman dalam darah.

sakitnya cuci luka..

sepatutnya bila ibu dan anak x da masalah, selepas bersalin, dah boleh balik, tapi ye laa..mungkin saya mudah di awal dan sedikit payah di akhir, saya demam, tangan kanan masuk air, di bawah masuk tiub kencing, dan tangan kiri terseliuh, setiap hari saya nurse akan cuci luka saya 2x, ikut la ade nurse yang buat x sakit, ade yang buat sakit.. ade nurse buat dia macam picit di bahagian faeaj, katanya takut ada pendarahan lagi, menjerit saya sebab sakit, dan nurse tu berhenti buat, dokter scan takut ade uri tertinggal, alhamdulilah x da, cuma hari tu bleeding biasa..mungkin sebab terlalu banyak luka di dalam..

akhirnya saya menangis..

waktu melawat pukul 12.30, saya x berdaya nak bangun, sudahlah tangan masuk air, nak kencing pun pakai tiub, nak tengok anak pun x berdaya..suami datang..mama datang..mereka suapkan saya makan..akhirnya air mata saya mengalir..x mampu nak tahan..saya menangis sebab saya rasa saya menyusahkan mereka..sampai nak makan pun terpaksa bersuap..tangisan saya semakin teresak bila pandang suami,
dia x berani nak cakap ape2 dengan saya, sebab tahu saya akn lagi kuat menangis, 4 hari di wad, dia yang mandi kan saya..dia akan pastikan saya kenyang dan segar sebelum tinggalkan saya..tersentap saya bila terdengar perbualan suami isteri, isteri dia mengadu anak dia kuat menyusu, suami jawab..kalau asyik mengeluh je baik x yah jadi ibu, sedang saya tahu , isteri dia mengadu hanya hendak berkongsi masalah dan tgjwb bersama..Alhamdulilah saya bersyukur punya suami sebaik dia..setiap kali berpisah saya pasti akan menangis dia pun sama..

:: lepas bersalin hari tu sempat tanya kenapa dia lambat masuk labor room, rupanya dia di surau, buat solat hajat supaya saya mudah bersalin..dia sempat bergurau dengan saya, nak anak lagi lepas ni..huhuhu..saya jawab..x nak daaaaaaaaa...sakitttt..(^^)

::

Comments

sepet momeL said…
This comment has been removed by a blog administrator.
jimmy faizal said…
alhamdulillah dapat suami yg baik...satu hari nanti pun saye nk jdi seorang suami yg baik...insyaALLAH

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir

berurut selepas bersalin ~