menyesal x berlajar ilmu ni waktu pregnant dulu

bila dia NICU..
hati saya tersentap..rupenya ramai lagi anak2 yang lagi teruk dari anak saya..
tapi ibu mereka sangat positif
saya pulak menangis..
bila di sana semua ibu2, seronoknye saya share cerita dengan diaorang
ada yang czer, ada yang brsalin normal..tapi baby besar sampai 4.6kg..!
mak oiii..saya yang 3.5kg ni pun puas nak push..
4.6kg lagi la kan..

sebab dokter scan mula2 kata 3.6kg, sekali bila nak keluar,
semua nurse dan dokter duk pakat mengucap..sebab besar sampai 4.6kg
dan tailor nye sampai 5 orang..masyallah..ngerii..
tu la indahnya bila berkumpul ibu2 bercerita heheh
saya ni duk tertanya2 anak sapa la yang tido sebelah anak saya ni..
semangat nye la badan, dan kalau baby 4.6kg tu nangis, saya risau betul anak saya terjaga..
yelaaa..nak tdo kan anak sendiri perlukan kegigihan..hehe
akhirnya saya jumpa mak dia.kecik je la haiii..
yela, Allah tu tahu akan kemampuan akan hambanya kan..

saya suka susu kan anak saya di bilik penyusuan..
kat bilik ni x ramai ibu2 yang menyusu anak mereka
drg lebih suka menyusu di luar bilik pengawasan
bila duduk kat bilik penyusuan saya sempat belajar tentang teknik penyusuuan yang btl
penting sgt sebenarnya..
sebab saya pelik bila pertama kali saya susukan fateh
fateh sucking2 tapi dia still menangis..
semalaman dia x tidur
akhirnya dia tdo tapi bukan sebab kekenyangan tapi sebab keletetihan sebab menghisap susu, tapi susu nya x keluar..
ini sebab saya salah teknik penyusuan bukan sebab susu x da
akhirnya fateh kelaparan, dan niple saya..huhuhu  sakittt..lukaaa

ape yang perlu tahu ?

selepas bersalin iaitu hari pertama - hari ke3
susu yang ada memang cukup2 untuk baby
kita x kan rasa susu tu banyak
kadang mesti rasa ade ke x susu,
jangan risau
adaaaa..tapi cukup2
bila dah masuk hari ke4 dan seterusnya baru lah susu akan bertambah banyak
dan kalau baby x menghisap, boleh jadi bengkak susu
dan kita boleh jadi demam..

dan bila kita demam..baby memang x nak menyusu
sebab billa kita rapatkan badan kita dengan baby untuk menyusu,
baby akan rasa panasnya bdan kita..dia x selesa..
dan kalau susu bengkak..
amek tuala dan tuamkan  susu kita dengan tuala panas..
dan urutkan sekeliling breast kita guna perut jari (tengah2 jari)
pastu baru keluarkan susu..
perah perlahan2 guna jari..
kena keluarkan, kalau x, nanti saluran susu tu akan tersumbat
dan susu baru x boleh di hasilkan
dan kadang boleh menghentikan penghasilan susu
ade sampai satu kes
susu dalam saluran tu menjadi macam basi dan bernanah
dan terpaksa di keluarkan melalui pembedahan..hurmmm..serius juga la bunyi nyee

cari lah dekat youtube cara yang betul untuk susu kan bayi (teknik penyusuan yang betul )
sebab kalau x betul boleh membuatkan niple kita luka
dan kadang rasa fobia untuk menyusu
sudah lah kita sakit berjahit di bawah
niple pula sakit
anak pula lapar
mungkin akan buat kita stress sediikiT

dan kalau niple kita luka
x perlu susah payah beli krim dekat farmasi
cukup lumurkan susu kita pada tempat luka
insyallh sembuh
sebab krim yang jual tu beracun
kalau x basuh bersih anak kita boleh keracunan..


p/s semua ilmu ni saya dapat ketika duduk dalam bilik penyusuan, ade nurse yang baik hati ajar..=)





Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir

berurut selepas bersalin ~