x semangat nak sambut syawal

orang lain sekarang ni mesti seronok nak sambut syawal
lagi2 kalau ade baby baru..
mesti lagi seronok
tapi x tahu la kenapa syawal tahun ni rasa x semangat nak sambut sedangkan raya tahun ni raya di kg sendiri..
mungkin sebab saya x boleh nak makan semua makanan yang orang hidang time raya nanti kottt
terutama ais batu..huwaaa..orang kata air batu ni kene pantang setahun, toii kaa?

akibat langar pantang :

waktu hari ke 33 hari saya berpantang
saya mintak kat suami saya nak rasa sikit air sirap 
sebab nampak sedap..dengan air batu dia..
siap buat muka kesian lagi..
suami saya, kalau saya mintak dia nak makan apa2 semua dia bagi (^_^)
kalau mama saya, seme dia x bagi..(T_T) yang ni nanti gatal la. yang itu nanti ketar badan la..
jadi suami saya bagi minum sikit air sirap ais,,hheheh..sedap2
malam tu..!fuhhh x sampat setengah jam dah rasa effect dia
ketar separuh badan
kaki saya macam kejang
sejuk sangat..!
macam x boleh nak gerakkkkk
bila fikir2 mungkin sebab minum ais tadiiiii...4 teguk ja punnn
lepas pada tu saya macam cuak da nak langgar pantang
esok tu ada tanya mama 
kalau langar pantang ni rasa sakit dia macam mana ekk..(buat muka x bersalah)
terus mama tanya "ateh ade makan ape2 yang mama x bagi ke"?
hahahah..ibu2 kuatnya firasat dia..
saya senyum2 je..dan apa yang mama saya cakap tu memang betul dengan apa y terjadi semalam
dan kalau teruk tu sampai boleh jadi kancing gigi..

mungkin tu sebab utama saya x semangat nak raya tahun ni..
dan sebab kedua..
sebab saya belum boleh berpuasa..(T_T)
sedih juga x dapat nak beribadat
saya rindu kan terawih
rindu nak solat
nak mengaji
dan paling rindu adalah nk dhuha..
mak mertua kata nifas paling lama 60 hari..
biasa 2 minggu selepas bersalin dah habis
tapi mungkin saya malas bertungku kot..heheheh..(salah sendiri)
tapi x pela..suami kata bangun malam2 menyusu kan anak itu pun di kira beribadat
dan sebenarnya setiap yang kita buat kalau niat kerana Allah di kira ibadat..

semua persiapan x da langsung buat
sebab saya lebih fikirkan persiapan untuk belajar nanti..
sebab 2 minggu lepas raya dah masuk kelas
nak refresh otak yang dah nak dekat setahun lebih berkarat ni..huhu


p/s : berserdahana dalam persiapan syawal. sebab yang paling penting adalah syawal tu di sambut sebab untuk meraikan kemenangan sebulan kita berpuasa..bukan untuk meraikan dan menunjuk2 shawls dan baju terkini yang kita pakai..heheh..

raya tahun lepas, ayah mertua..sedih time cium ni, sebab teringat arwah abah..




Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir

berurut selepas bersalin ~