sabarnya mama ~

12  tahun dulu

saya ingat lagi..
waktu tu mama duduk asing dengan arwah abah
sebab faktor pekerjaan
mama uruskan kami 2 beradik yang masih bersekolah rendah
saya n adik saya lelaki
kakak2 saya semua dah duduk asrama

pagi tu mama terlewat
kelam kabut di buatnya
cepat2 mama iron kan baju saya dan adik
mama x jemu layan karenah adik
yela tau2 jela budak darjah 1
anak bongsu pulak tu
sorang je laki dalam family
bak kata mama adik ni anak solat hajat

saya ni yang x pernah2 nak break fast
tetiba mengada nak break fast
mama buat kan bubur cup untuk saya
dan terus tarik saya dan adik masuk dalam kereta
dengan bubur cup sekali

mama nampak kalut
dengan jalan yang banyak kereta lagi
mungkin mama da lewat nak punch card
saya ni masih pegang berhati bubur cup tu
takut tumpahh
dalam kereta mama pasang keset doa harian

sampai di sekolah mama cepat2 keluarkan beg sekolah kami
dan terus macam nak pergi
saya kata "aik biasa mama kan salam dulu dengan kami'
saya pergi kat mama balik dengan niat nak salam
tiba2 bubur cup saya tertumpah atas tdung mama, habis basah tudung dan kotor
mama terkejut..dia terus salam dan pergii..laju..tinggal kat saya asap kereta
x sempat saya nak minta maaf..
saya rasa bersalah..huhu..

balik sekolah tu saya tengok mama dah pakai tudung lain
x macthing dan berkedut
kesian mama
sabar nya mama pada saya..
dia menahan marah dengan pergi
bukan dengan kata2 marah n keji
sebab dia tahu..kata2 ibu tu doa..
mekasih mama..
ateh rindu kat mama..


Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

berurut selepas bersalin ~

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir