pengalaman fateh kene cek pakar telinga aka E&T

di sebab kan fateh waktu lahir dulu kurang platlet  
dia kene masuk NICU
dan untuk naikkan platlet dia yang dari 80 ke 150 ke atas
dokter masukkan antibiotik
then kesan antibiotik ini kalau beri secara berlebihan x balance dengan berat dan umur dia
fateh boleh mengalami msalah dengan pendenganran..(nauzubillah)

jadi lepas fateh 6 bulan dia kene jumpa pakar audiologi
di sebabkan hospital temerloh tu jauh dengan kelantan
kami refer hospital HUSM kubang kerian
tapi ape2 kene la call dan buat temujanji yang baru
x leh la nak pergi2 semberonooo ajeee
mau kene siku dengan staff kat situ..hehehe

actually, saya memang nak husband ada sekali setiap kali anak sakit atau 
benda2 yang berkaitan dengan anak
first sebab yelah anak itu amanah kan
then saya nak dia dengar dan faham  sendiri apa masalah anak dari mulut dokter
penjelasan dari dokter n isteri mana sama keennn..?
check up fateh dengan pakar yang pertama encik suami x sempat nak jumpa..sebab kene kerja

then bila yang kali kedua..saya nak juga dia ada
pujuk laaa kemainnn supaya dia ada sekali (sampai buat ayat "x pala esok abang hantar kami kat stesen bus biar kami naik bus x pa..." hehehe)
temujanji tu pukul 12
dia dia terpaksa tangguh kelas dia pukul 12 tu
sebab nak penuhi permintaan isteri dia ni..

kami sampai tepat betull..pukul 12..!
terus letak kad then tunggu sampai nama fateh kene pangil
tiba2 ade akak sorang ni cakap..
"pukul berapa temujanji?"
saya jawab pukul 12..
"ooo saya punye yang pukul 11 pun x panggil lagi, saya datang pukul 9 tadi lagi..."
"errghhh yekeee...??"
tiba2 x sempat saya nak cari kerusi untuk duduk  nama fateh kene panggil "
rugi x tengok muka akak tu, mesti muka dia bengkekkk sebab kami dapat dulu..tetapi memang sekarang pukul 12, tepat la dengan temujanji kami pukul 12 kikiki (jehet ken )

bila masuk bilik tu
dokter tanya serba sedikit
dokter nye memang peramah dan baik
layanan memang first class..!
ade sorang dokter masukkan wayar dalam telinga fateh untuk cek ok ke x
biasa la kan budak tengah lasak..
kejap2 dia cabut wayar tu
dah la fateh ni mengikut habit mak dia..pantang orang pegang telinga geliiiii..
sampai dokter tu kene tarik perhatian dia
supaya dia duk diam
kadang nak gelak juga
seba rasa macam duduk kat kelas tadika..
dokter tu pangil FATEH2..! main cak kucak la..
main lampu2 uantu tarik perhatian
las2 dapat juga bacaan dia
Alhamdulilah ok
alat dia macam ni laaa..x boleh pulk tgkp gmbar dlm bilik tu

step seterus masuk bilik satu lagi
bilik tu agak kedap 
memang sunyi sangat la
kebetulan kami ni laki bini x makan lagi hehhee
dokter tu dia nak test tahap pendengaran fateh jadi dia guna alat bunyi dari belakang
bunyi dia macam bunyi nyamuk kikiki..
saya nak gelakkk laa tapi kene tahan juga sebab kalau x fateh akan pandang kat saya bukan alat tu
dalam masa yang sama saya risau perut saya bunyi heheheh
malu laaaa nanti kan
tetiba perut dokter tu yang bunyi hehhehehe
tapi kami buat2 x tahu je la
x kan nak tegur kan..


Alhadmulilah..semua test fateh lulus
then kene jumpa lagi 6 bulan akan datang
bila dah nak balik dokter cakap
minta maaf la encik,muka fateh sebijik muka mak dia..saya senyum2 je la
suami jawab "perangai ikut ayah dia"
eleeyyy nak jugaa kan orang puji dia kikiki..

p/s : sebelum bawak anak bawak masuk bilik audiologi sila makan dulu, nanti anak lebih kalih dekat bunyi perut mak pak dia dari alat yang dokter guna untuk uji telinga dia =)

Comments

emma said…
alhamdulillah.. in sha Allah fateh tak pape..

hehe tgelak je bile prt doc yg bbunyi.. nasib bkn prt mak apak fateh yg bbunyi..
izyan zulkiply said…
kikiki tu la..risau juga..doa dalam hati jangan bunyi..jangan bunyi..

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

berurut selepas bersalin ~

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir