berurut selepas bersalin ~

lepas 7 bulan bersalin kan fateh
badan mula lah rasa x sedap
yelahh..orang kata kalau keluarkan anak lelaki 2 urat putus
kalau anak perempuan satu putus
ingat kan 2 dan satu ni nisbah pada nak aqiqah kan kambing jaaa..rupanya urat kita pun duk copy nisbah ni
haiissshhh

di sebab kan lepas bersalin dulu
saya duduk lama di wad (seminggu kot)
siap naik ambulance lagi pergi temerloh dari lipis
mahu x terhentak2 badan (dah lah jahitan x baik lagi)
jadi besar kemungkinan urat2 ni dah kembang orr dah masuk angin

patutnya lepas bersalin tu terus kene berurut
dan ade orang kata kene 3 hari untuk lembutkan balik urat kita
sebab time kita bersalin kita meneran, jadi semua urat2 tu jadi tegang
dan kalau x berurut tu yang dia jadi tegang dan badan kita x selesa
sekarang cina dan india pun dah panggil bidan2 kampung untuk urut diaorang

waktu kat lipis ada la berurut juga
tapi mak cik tu x main urat
dia urut2 macm tu jaa

jadi bila balik rumah mertua
mak cari orang yang pandai mengurut (tq mak..hehe)
memang orang tu pandai mengurut (huhuhu)
siap guna kaki lagi ( ni kalau en suami tengok mau dia terperanjat kot bini dia kene pijak hehehe)
mula2 macam terkejut ..tapi fikir mungkin ini cara orang belah sini mengurut
tapi memang sakit sangat sebab memang kene urat
dia kata peranakkan jatuh sikit dan urat semua tegang

lepas urut tu rasa lega sangat
macam anak dara kot kikiki
x la rasa sakit urat
tiga hari dia urut datang plak memang tepat !
bila dia urut memang ok
tapi bab dia ajak sembang ni yang x bapa geti

dah la jenis berat mulut
dia plak jenis kedah pekat..
haaa tanya lain jawab lain laaa
las2 mak cik tu malas dah sembang ngan cek..kikiki
x pa la cik..

tapi sempat la tanya dia
dia kan mengurut orang pantang mesti dia tahu apa yang boleh makan or x
dia kata mak cik memang jaga pantang
4 tahun mak cik jaga, ayaq tebu kan ayaq kelapa memang x sentuh haih..
makan banyak ulam laa .. anak mak cik duk puji kata kalau x da ulam ni mak cik x lalu makan
lagi satu adik elok makan ulam pegaga..tu la rahsia dia..makan sekali dengan aqaq2 (akar) jangan duk makan daun sajaa..

dalam hati ni kagum dengan mak cik ni..
orang paling lama 2 tahun kot berpantang dia sampai 4 tahun
las soalan tanya ..acik minum dak ayaq ais ?
haaa ayaq ais acik minum..pagi dan malam
*sigh
dalam hati nak tergelak..guana la mak cik ni jaga semua tapi ayaq ais dia x boleh nak tahan kikikik
memang pun..saya dalam pantang ada la curi 2 teguk kot minum ais sirapp  (memang x leh tahan tengok en suami minum depan kita )

p/s :alhamdulilah sekarang dah rasa segar sikit..badan x mudah letih..hajat nak bersalin kedah pulak nanti ..insyallah..teringin nak ade orang yang betul2 jaga kita waktu lepas bersalin nanti dan boleh pantau anak..
yela badan kita nak pakai lama, apasalah nye keluar kan duit untuk kesihatan sendiri..ye tidak ??

Comments

awanbiru said…
Boleh saya tahu khidmat urut yg dtg rumah yg puan gunakan kat kedah? Terima kasih..
MummyGojez said…
Rasa dihentak2 dlm ambulan tu wat ngeri je...sy ms preggy kalau hubby bawak kete laju pun rasa sakit perut ni. Apetah lg masa naik ambulan..

Btw, sy nak sharing pengalaman urut sy sebelum bersalin dgn mak bidan..

http://mummygojez.blogspot.com/2015/01/pengalaman-berurut-sebelum-bersalin.html?m=0
Farha said…
ayaq ais ramai orang susah nak pantang. godaan godaaan. tp serious la, minum ais banyak sakit urat cepat sikit.

bila dah sakit urat, pakat menggagau carik tukang urut balik. ngahahah

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir