berpantang orang menuntut ilmu

haha tajuk x boleh belah kan
syahdu sungguh..
tapi itu la hakikatnya..memang syahdu lagii sendu..
hari ke 15 berpantang saya dah berjalan..
x takut bentan ke? huhu sapa x sayang badan..tapi apa kan daya
tuntutan belajar...

anak first dulu memang saya x pantang elok
sebab seminggu duduk di wad
dan kat rumah x da orang jaga sebab mama cuti seminggu 
dan seminggu tu la saya masuk wad
berjauhan pulak dengan suami ..jadi bertungku pun x sangat
bekung kalau rajin..muahaha..mandi pun kadang sy angkat sendiri air nya..huhu..jadi bila anak kedua memang sangat lain rasa nya..
lebih2 lagi bila pertengahan pantang dulu seludup p minum air sejuk hahahha rasa kan laa...kejang megigil malam tu..

bila megandung anak ke dua haaaa tu diaaaa 5 bulan dah x larat nak buat kerja..dia jadi sakit bawah perut mcm tegang sangat x boleh nak gerak..

skg konon nya anak ke dua nak berpantang elok..mandi herba..
bertungku..berurut..jaga makan..berbekung..

alhamdulilah berpantang kali ni suami ada tolong jaga kan
jadi dia lah yang rebus air herba..bakar tungku n tolong bekung isteri dia smpai nak kentut pun x lepas..hahah..akhirnya kentut menjadi lebih sopan..

ohh lupa nak bagitau i berpantang rumah mertua..
jadi lebih berdisiplin tau hahaha..awal pagi dah bangun bertungku..
tapi semingu je lepas tu terbabas jugak

sempat mengurut har ke 4 tu perghhhh sakit jangan cakap laaa.
tukang urut tu kata urat ah kematu sebab x jaga dari anak first lagi..
sakit macam contraction ok ! saya kene jaga nafas mcm waktu contraction datang..huhu..

hari ke 15 sy travel ke kelantan u berjumpa dengan prof
tajuk thesis saya dah di luluskan selepas hampir 3 bulan pihak akedemi n ijazah tinggi bermesyuarat..alhamdulilah x banyak pertukaran..jadi x perlu nak ubah banyak sangat kajian thesis..sebab bila tajuk bertukar sikit bermakna banyak benda yang harus di rombak huhu..dan sy dah boleh submit 5 jilid thesis soft cover u tujuan pemeriksaan..alhamdulilah

so travel dr kedah-kelantan-pahang-kl (UM)

huhu hanya Allah yang tahu bertapa sakitnya pinggan duduk dalam kereta dari pukul 10 pg-5 ptg (sampai kelantan) bila jumpa dengan sv saya rasa sangat x larat dan harap hud baik2 duduk dengan abati dalam kereta..

lepas dpt t tangan sv travel ke pahang memang sy dah nangis sebab jahitan sy yang sepatutnya dah baik jadi bengkak semula sb duduk terlalu lama dalam kereta..campur sakit pinggang y amat sangat..saya kata kene hold dulu untuk ke KL sb takut bernanah pulak..

hud pulak kene jumpa doc sebab kuning ...lepas amek darah sebalang n air kencing dia..

2 malam saya buat pembetulan pada thesis sebelum di submit 
saya x boelh duduk lama menaip sebab bbengkak makin teruk..

alhamdulilah suami terlalu baik dan banyak membantu dari segi teknikal..dia cek spacing, format n semua la benda2 yang perempuan  x suka buat hahahah..

rabu kami tarvel ke kl ..alhamdulilah Allah permudah kan..

dan esok lusa nak ke kL lagi dan terus balik ke kedah u sambung berpantang n puasa n raya..huhu kali ni gilirn saya sendu di pagi syawal..x da la sendu mana pun sebab dah biasa hahaha..

bila saya menangis sebab badan bbelum pulih sepenuhnya..dala keadaan menyusu saya menaip thesis..saya jadi teringat perjuangan lec saya di luar negara 

" saat orang lain sedap berbaring bertungku dan di urut kami pelajar tidak boleh berpantang lama seperti mereka..harus meriba anak sambil menyusu dan dalam masa yang sama menaip thesis"

" saat orangg lain berehat selama 44 hari berpantang..sudah cukup bagi kami 2 minggu u rehat dan berjalan meredah kesejukkan untuk keluar pergi ke library bagi menyiapkan thesis kami"

Waktu kursus BTN pun penaja dr kpm ade pesan.." X perlu lah nak berpantang selama 44 hari mcm org lain.. Kalau dah sihat dalam 2 minggu pergi lah ke library untuk siap kan thesis anda.." 

sebab kami bawah tajaan ..tempoh belajar kami singkat dan perlu habis kan dalam masa y di tetapkan..sebab seorang student y di hntr ke oversea.. Kerajaan bayar stgh juta kos nya...

begitu juga saya..tempoh penajaan saya sudah habis..sebab itu sy segera kan submit thesis u elak dari kene bayar yuran..

bukan x da mata sinis yang memandang waktu saya berhenti makan ... ada yang tanya anak berapa bulan..bila saya kata baru 2 minggu terus diam mak cik tu..ye, saya tahu..x elok orang berpantang untuk berjalan..tapi terpaksa..apakan daya..huhu..

walaupun travel..saya tetap berstokin tebal, berbaju sejuk dan x pernah miss bertungku dan berbekung...

bersyukur lah mereka yang dl layan seperti puteri ketika berpantang hehehehe...

~ dunia untuk beribadat, kubur untuk berehat ::


Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

berurut selepas bersalin ~

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir