keguguran.. x sangka merasainya

keguguran itu sesuatu y emosi walaupun kita sudah ada anak sebelum nya..


x tahu mengandung :

saya demam dan minta suami belikan ubat tapi saya minta suami beli kan juga upt sebab saya dah lewat period beberapa hari.

lepas buat test saya tengok negative dan terus makan ubat sebab dah tak tahan sakit urat..

but after a few minute saya ke tandas semula dan tengok oh nooo upt tadi naik dua line..

ohh noo sebab saya dah makan ubat..! suka drama 
panadol 2 biji dan ubat selsema..

saya harap x da apa2 tapi dalam masa y sama berdebar..takut ada apa2 berlaku pada baby

bulan oktober y banyak travel :  

bulan oktober memang saya banyak travel.. memang sebelum ni pun saya banyak travel..

sebab saya jaga mama dan ayah saya, plus kami pelajar yang buat phd kene cari bahan jumpa sv, jadi travel kl, tu seminggu ada dalam 2,3 kali.

tapi oktober memang setiap minggu travel,
kami ke muadzam sebab kenduri sepupu,
kemudian saya sibuk urusan kan hal ambil jubah konvo, masa konvo saya berjalan jauh dan terpaksa berlari anak sebab dah lewat masuk dewan, saya dukung hud masa tu dah sakit sikit tapi saya bawak tidur sekejap.. 
travel lagi ke kl untuk hantar jubah dan submit thesis, travel ke chini untuk kenduri sepupu, dan las travel ke kedah untuk balik kg suami..

masa di kedah ni agaknya dia dah x larat nak bertahan.. darah keluar masa nak mandi tu..

saya terkejut sangat sebab x pernah lalui

saya ke klinik dan doc scan... tu la fst time saya buat scan harap2 saya nampak kantung dan jantung baby.. sebab saya saja tak nak scan awal2 .. sebab saya tahu jantung baby boleh nampak since 8 weeks

doc kata mcm x da baby pun .. ada daging macm nak period.. dia suruh saya buat test upt balik dan mmg positif lagi pun saya dah buat buku pink masa 8 weeks tu. 

doc suruh saya pergi hospital tapi saya kata x pela doc nanti kalau sakit baru pergi.. huhuhu.. 

sebenarnya saya ada sedikit fobia dengan hospital lebih2 lagi hospital di bandar2 y sibuk .. biarkan lah cerita fobia itu hehe

doc bagi ubt kuat kan rahim dan asid folic 

saya makan dan hanya baring je di rumah mertua

bersalah juga asyik duduk di bilik je tapi kalau saya berjalan memang dia akan keluar darah banyak..memang dia kene bawak baring je..saya dah x dukung hud.. dah x angkat berat2..

saya cuma doa kalau betul nak gugur biar la saya sempat balik pahang.. sebab senang nak ke hospital lipis tu dekat je dengan rumah .. hehe boleh pulak fikir gitu..

hari ketiga darah keluar still sikit2 setompok2 warna coklat campur merah.. tanpa rasa sakit.. sakit sikit2 ja on off.. 

cuma leceh saya kene bersih kan setiap kali solat. sebab tak sure darah apa y keluar.

otw balik darah kedah ke phg darah fresh dah start keluar warna merah.. oh noooo .. sempat ke nak sampai lipis ni.. harap x gugur kat cameron.. takut kene masuk wad cameron pulak memang masa tu dah start sakit perut sikit2 mcm sengugut . darah pun mcm banyak penuh pad.

masa ni tgh nangis kot sebab nye x selera nak mkn plus darah byk keluar ..kat cameron masa ni..fikir nk smp lipis cepat je

alhamdulilah sampai lipis malam tu.. 

suami dan anak2 pulak lembik sebab kene food poisoning, muntah dan cirit birit. 

saya baring dan cadang nak ke kecemasan pagi esok.. malam2 ni orang mengantuk x kene gaya dapat layanan x best dari nurse or doc hehe.. 

subuh tengok darah merah fresh..

dalam pukul 9 saya tertido dan rasa sakit2 sikit tapi sebab mengantuk saya tidur je malas nak
layan sakit.. tetiba saya rasa mcm darah nak keluar banyak.. dalam hati kata adoii ni kene bangun ni sat g habis bocor atas katil satu kerja nak mendobi tilam.. 

bila pergi toilet tengok dah keluar darah ketul dan ada kantung jernih.. mcm biji guli.. boleh golek2 .. terkejut panggil suami dan kata dah keluar.. terus darah x berhenti keluar.. cepat2 mandi dan nak ke hospital tapi semua x breakfast lagi.. nak pergi hospital dulu or makan? sebab kalau kene admit x boleh mkn dah 😅 .. so sebab dah bleeding saya suruh suami drop je saya kat kecemasan. 

berangkut la fateh dengan hud sebab kat rumah x da orang.. dah la suami cirit birit.. saya siap pesan kalau kat hospital kang abang nak terberak bawak masuk la drg ni sekali dlm tandas jgn tinggal kat luar sat g hilang.. haha..

rupanya dia tinggal saya pastu balik rumah.. sebab fateh pun cirit.. adoii x pela..

kat kecemasan doc scan dan minta tgk gambar hurmm nasib ambil gambar janin y keluar tu..doc masukkan air dan hantar ke lr..




masa di lr ni doc o&g scan kata ada cyst dan semua dah keluar berpandukan pic dekat camera .. 


cuma ada tinggal sikit.. doc suruh tukar kain pink dan cuci sikit rahim.. sakit jugak la sebab dia masukan mulut itik n besi y ada kapas dan cuci darah beku y tertinggal.. berbeku2 tengok darah adoi nak pengsan tgk.. huhu lepas tu doc masukkan ubat antibiotik dan cucuk ubat kecutkan rahim. 

pastu boleh balik yahuu x yah masuk wad ..

sekian cerita keguguran. 


sebenarnya saya macam boleh cool je, sebab darah dah keluar sikit2 selama 4 hari, so kita dah start boleh agak..mmg mcm nak belaku keguguran.. cuma bila dok google2 org cerita mcm keguguran tu sakit sgtttt.. dan saya mcm duk tertunggu2 la bila perut nak sakit..

inikah masa nya?..
ahhh takutnya keluar janin..
boleh x aku relaks klu bleeding atau berdrama kalut..
mcm tu laaa...

( pengaruh drama kuat izyan ni)

rupanya drama izyan keguguran tgh tidur..
mungkin bayi tu x da jantung lagi or masih baru lagi..jadi x sesakit y di ceritakan org2
saya rasa sakit sengugut lagi dari keguguran ni..
klu di beri 1-10 sakitnya..mungkin dalam 2..
bukan nak cakap besar ke apa..
tapi itulah apa y saya rasa dan pengalaman saya..


dan bila balik rumah saya ingat saya boleh cool, tapi malam tu tiba2 saya nangis teresak2 mcm kematian sesorang y sgt di sayangi..
x tahu la mungkin hormon berubah..cepat2 dengar kan Al-quran ..

bila tanya fateh dia kata baby dah mati, x pela ibu x da rezeki, lain kali boleh cuba lagi ~ sape mengajor di cakap mcm tu x tau la.. mcm dewasa2
sgt



Comments

Popular posts from this blog

sunat bayi lelaki #hudthoha

berurut selepas bersalin ~

pengalaman bersalin anak ke dua ~ hud thoha bin mohd zahir